Det var lokalavisen Rjukan Arbeiderblad som fikk være første medium til å avduke nyheten om årets mest spektakulære bakkeløp.
Satser tungt i motbakken
Den 21. juni går startskuddet for det som trolig er Norges tøffeste motbakkeløp, fra Rjukan Torg og opp til Gaustatoppen. Arrangørene bak Viking Challenge satser langsiktig og har ambisjoner om å bli blant de største på motbakkeløp i Norge.
Fottøyprodusenten Viking har fått med seg lokale samarbeidspartnere når de nå har bestemt seg for å bygge opp et motbakkeløp i Tinn. Selskapet, som engang produserte sko på Svadde, er villig til å satse stort og langsiktig på arrangementet.
– Det er flere grunner til at vi valgte å legge løpet hit. Vi har Gaustatoppen som er et landemerke og kjent rurmål for veldig mange nordmenn. I tillegg er det mulig å få til dette løpet av logistiske grunner. Vi har blant annet Gaustabanen og Tinn Billag med på laget. Dessuten har vi byen med sine tilbud og bra overnattingskapasitet i området. Vi har spurt 11 grunneiere i området og alle har vist forståelse. I det hele tatt har vi blitt tatt veldig godt imot av locale aktører som ikke har sett på begrensninger, men muligheter, sier Endre Løvaas. Han og Camilla Mørstad fra mediebyrået Starcom er hyret inn av Viking for å bygge opp arrangementet.
Eliteklassen starter fra Rjukan Torg og løper opp Stasjonslia bak Rjukan stasjon og deretter – hvis det fortsatt er pust i hardhausene, inn Gausdalen før løypa dreier rett til topps. Fra Svineroi seter arrangeres det også en mer overkommelig tur for familier, bedrifter og mosjonister. Her er det også målgang ved Gaustahytta.
– Det lengste løpet er tøft nok for de tøffeste. 1600 høydemeter i løpet av 10 kilometer er bratt. En må til alpene for å finne tilsvarende bakkeløp. Samtidig har vi et mosjonsløp som vi tror har brei appell, påpeker han.
Viking Challenge passer også perfekt inn i det lokale reiselivets framtidsplaner.
– Reiselivet i Tinn har ambisjoner om å bli større i det norske markedet. I tillegg er arrangementer et satsingsområde for oss. Det er to av grunnene til at vi synes dette er veldig spennende. Dessuten er dette et arrangement helt i starten av en ny sesong og på et tidspunkt som er bra for overnattingsbedriftene, påpeker Halvor Haukaas, daglig leder i Gaustabanen. Kenneth Nilsen, driver av Bygget på Hovdestaul, har tatt på seg ansvaret med å huse premieutdeling og stå for festlighetene etter løpet.
Rjukan ILs friidrettsgruppe og alpingruppe har takket ja til å hjelpe til med å avvikle Viking Challenge.
– Her har vi en arrangør som kommer utenifra, som har tyngde og som tar den økonomiske risikoen . Dette er noe vi skal gjøre vårt beste for å få til å lykkes, understreker Karin Rø, i VisitRjukan.
Arrangørene har satt opp en pengepremie på 10 000 kroner til hver av vinnerne i eliteklassene for damer og herrer. Løvaas og Mørstad har en ambisjon om å få 800 deltakere til sammen i mosjon og elite. T-skjorter i god kvalitet venter også deltakerne.
– Viking har sagt at de tenker langsiktig og er villig til å satse på dette framover, selv om arrangementet ikke går i pluss de første åra. Selskapet, som har internasjonal distribusjon, vurderer også å starte opp tilsvarende motbakkeløp i andre europeiske land, sier Løvaas.